نقدی ساختگرایانه بر تقابل های معنایی رمان «گلاب خانم» اثر قاسمعلی فراست
نویسنده
چکیده مقاله:
انسان از ابتدای تاریخ به ویژگی بنیادین تقابلهای دوتایی اعتقاد داشتهاست. شاید به همین دلیل، نویسندگان رمان، در ساختار روایی داستانهایشان از این امر خواسته یا ناخواسته بهرهبردهاند. این موضوع، به طور ویژه، مورد توجّه نظریهپردازان ساختگرا واقع گردیده است. یکی از مقولات عمدۀ نقد ساختارگرا، تحلیل محتوا از طریق معنای تقابلهای دوگانه است که توسط گاستون باشلار در نقد آثار ادبی، بویژه در روایت وارد شدهاست.یکی از حوزههای روایت، داستانهای مربوط به جنگ است که دغدغۀ اصلیاش پرداختن به محتواست و خود، حاصل تجربۀ تنگاتنگ انسان با موضوع تقابلها است. در نتیجه به نحو فزایندهای، تحت تأثیر این روش نقد ساختگرا قرار گرفتهاست. نقد ساختگرایانه کمک میکند تا این گونه آثار که در بافت متنی خود، محتوا و دلالتهای معنایی گستردهای را پنهان ساختهاند، به خوبی تحلیلشوند. رمان «گلاب خانم» اثر قاسمعلی فراست نمونهای از رمانهای جنگ است که در ساختار روایی خود از این مقوله بهرهبرده و به همین دلیل، گزینۀ تحلیل و نقد این مقاله است؛ از این رو، ابتدا مبانی نظری مرتبط با موضوع تبیینمیگردد، سپس ضمن واکاوی نمونههای متنی، تقابلهای محتوایی مستخرج از بافت داستان، به کمک عناصر روایت تحلیل میشود.
منابع مشابه
تقابل مکان و کارکردهای معنایی آن در رمان «موسم الهجرة إلی الشمال»
چکیده عنصر مکان به عنوان یکی از عناصر هنری داستان، نقشی بسیار تأثیرگذار در پیشبرد حوادث داستان و پردهبرداری از ویژگیهای شخصیتها و تفهیم آنها دارد. رمان نویسان توانمند هیچگاه نتوانستهاند از کنار این عنصر به طور سطحی عبور کنند، بلکه با مهارت هنری خود آن را برای اهداف خاصی به خدمت گرفتهاند. الطیب صالح-رمان نویس نابغه جهان عرب- نیز در مشهورترین رمان خود «موسم الهجرة إلی الشمال» توجه ویژهای ب...
متن کاملبازخوانی رمان شوهر آهو خانم
نویسندگان مقاله حاضر، رمان تاریخ گرایی را از زاویه سازو کل بازسازی حافظه جمعی و روایت بازخوانی می کنند. ابتدا اشاراتی به تکیه گاه های نظری این نوشتار خواهد شد سپس شرحی از حقایق داستانی شوهر آهو خانم ارائه خواهد شد. آنگاه دربخش نهایی و اصلی مقاله، خصلت گفت و گویی رمان ، سطوح روایتی آن و نیز چگونگی بازسازی گذشته اجتماعی بر مبنای مولفه های خصلت گفت و گویی رمان، سطوح روایتی آن و نیز چگونگی بازسازی...
متن کاملتقابل مکان و کارکردهای معنایی آن در رمان «موسم الهجرة إلی الشمال»
چکیده عنصر مکان به عنوان یکی از عناصر هنری داستان، نقشی بسیار تأثیرگذار در پیشبرد حوادث داستان و پردهبرداری از ویژگیهای شخصیتها و تفهیم آنها دارد. رمان نویسان توانمند هیچگاه نتوانستهاند از کنار این عنصر به طور سطحی عبور کنند، بلکه با مهارت هنری خود آن را برای اهداف خاصی به خدمت گرفتهاند. الطیب صالح-رمان نویس نابغه جهان عرب- نیز در مشهورترین رمان خود «موسم الهجرة إلی الشمال» توجه ویژهای ب...
متن کاملخوانش ساختارشکنی تقابل های دوگانه در رمان «یومیات مطلقة»( بر اساس دیدگاه های هلن سیکسو)
طلاح تقابل های دوگانه یکی از اساسی ترین مفاهیم نقد ساختارگرایی، پساساختارگرایی، زبان شناسی و نشانه شناسی است که ضمن ریشه داشتن در نظریات سوسور و بر نظریه های ساختارشکنی دریدا تکیه دارد. هلن سیکسو (1937م-) نویسنده و فمینیست فرانسوی به تأسی از دریدا (1930-2004م) و لاکان (1901-1981م) در نظریة شالوده شکنی خود به واژگونه کردن تقابل های دوگانه اعتقاد دارد. هیفاء بیطار(1960م-) نویسندة معاصر سوری است ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 17
صفحات 227- 252
تاریخ انتشار 2018-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023